278 ITALIA 73 RZYM 7 Tempietto San Pietro In Montorio
Tempietto nazwa nadana z uwagi na miniaturowe wymiary obiektu, świadczy iż wielkość architektury wcale nie polega na skali obiektu tylko zależy od talentu autora i poziomu kultury mecenatu, który do powstania dzieła się przyczynił. Tempietto powstało w latach 1500-1502. Jest dziełem Bramantego a Zamawiającymi byli: królewska para Ferdynand IV i Izabella. Świątynka, gdyby spolszczyć nazwę Tempietto składa się z cylindrycznego korpusu o średnicy 6 metrów, otoczonego...
Więcej277 ITALIA 72 RZYM 6 Kapitol. Pomnik Marka Aureliusza 2
Myślę, że ujęcie pomnika z jeźdźcem i koniem widzianymi „en face” bardziej honoruje rolę kapitolińskiego tła
Więcej276 ITALIA 71 RZYM 5 Kapitol Pomnik Marka Aureliusza 1
Pomnik ten, znany z licznych naśladownictw, stoi na Kapitolu. I tu rodzi się pytanie czy raczej Kapitol słynie z tego pomnika czy też Kapitolińskie tło dodaje blasku pomnikowi… Zwykle konia prezentuje się z boku i wtedy znacząco przysłania on...
Więcej275 ITALIA 70 RZYM 4 Bazylika S Pietro 4 Rzeźba z attyki
Aby obejrzeć umieszczone na attyce rzeźby już zupełnie z bliska, trzeba dostać się na dach a to daje okazje do poznania kopuły od środka (dosłownie), gdyż droga wiedzie wnętrzem kopuły, pomiędzy jej dwiema powłokami…
Więcej274 ITALIA 69 RZYM 3 Bazylika S Pietro 3 Kopuła i attyka
Gdy podejdzie się bardzo blisko widać kopułę z tak zwanej „żabiej” perspektywy, co psuje jej znakomite proporcje. W dodatku zasłaniana jest przez „galerię rzeźb stojących w charakterze attyki na dachu fasady…
Więcej273 ITALIA 68 RZYM 2 Bazylika S Pietro 2 Kopuła 2
Z bliska kopuły prawie nie widać. A przyczyną przedłużenia Bazyliki, która według koncepcji Bramantego miała plan krzyża greckiego były względy ideologiczne – układ taki uznano za zbyt pogański, toteż grecki krzyż zastąpiono wydłużonym, łacińskim. A sama fasada w ogóle jest dziełem wybitnym a okazała się też inspirującym, bo „ratowanie” widoku kopuły przyniosło nam kolejne dzieło – plac Św. Piotra z wspaniałą kolumnadą...
Więcej
Komentarze