381 PARIS 57 Saint Denis 2
Katedra Na szczęście wyobrażenie sobie jak wyglądałaby katedra z dwiema wieżami nie jest wcale trudne, toteż opierając się na prawach symetrii dokonałem rysunkowej rekonstrukcji, dzięki czemu łatwiej zauważyć podobieństwo Saint Denis do Notre Dame lub do katedry w Laon (z lat 1160-1225) , na której jak uważają niektórzy badacze obie te katedry...
Więcej380 PARIS 56 Saint Denis 1 Katedra
Katedra pod wezwaniem św. Dionizego zbudowana została jako świątynia opactwa benedyktynów a z czasem awansowała do roli katedry i nekropolii władców Francji. Obecnie znajduje się na paryskim przedmieściu. Bazylika powstała w XII-XIII stuleciu i często nazywana jest pierwszą gotycką katedrą Francji. To, że znajduje się w najściślejszej (chronologicznie) czołówce nie budzi wątpliwości, natomiast konkretyzacja kolejności na takiej liście, gdyby powstała, mogłaby...
Więcej379 PARIS 55 Plac i Kolumna Vendome
Plac założony w latach 1687-1720 z inicjatywy Ludwika XIV na miejscu wcześniejszego pałacu rodziny Vendome zaprojektował Jules Hardouin Mansart. Projekt zabudowy placu ograniczał się tylko do fasad budynków, pozostawiając właścicielom poszczególnych działek inicjatywę rozwiązania wnętrz budynków według ich upodobań. Na środku placu stanął pomnik Króla, zniszczony przez rewolucjonistów. W latach 1806-1810 miejsce to ozdobiono kolumną wzorowaną na rzymskiej z Forum...
Więcej378 PARIS 54 Pomnik Waszyngtona
Autorem pomnika Generała Waszyngtona jest wprawdzie amerykańskiego rzeźbiarza ale za to o nazwisku Daniel Chester French. Ma on w swoim dorobku także słynny Lincoln’s Memorial w Waszyngtonie. W paryskim pomniku przedstawił Waszyngtona jako żołnierza o czym świadczy uniesiona wysoko szabla. Szablę i dość wysoki cokół pominąłem, bo bardzo wertykalny pomnik jest trudny do przeniesienia na znormalizowane formaty papierowych kart. Mimo wspomnianych zabiegów głowa Generała...
Więcej377 PARIS 53 Okolice Palais de Justice
O Pałacu Sprawiedliwości już pisałem. Dodam zatem tylko iż kilkakrotne przebudowy, dostosowujące budowlę do zmieniających się potrzeb spowodowały wprawdzie szereg problemów z określaniem stylów ale przysporzyły temu miejscu malowniczości w czym niewątpliwie duża zasługa zieleni i bliskości...
Więcej376 PARIS 52 Opera 3 Detal lukarny
Opinia profesora określająca cechy stylowe gmachu Opery nie różni się od większości opinii znawców i naukowców. Wydaje mi się jednak, że zbyt mało uwagi przykłada się do wyraźnie występujących tu elementów Art. Nouveau czyli po polsku Secesji, konsekwentnie przez Garniera aplikowanych w jego twórczości. Detalu lukarny nie powstydziłby się Antonio Gaudi a piękna, choć mocno „geometrycznie” spłaszczona kopuła znad widowni wcale nie raziłaby, gdyby znajdowała się...
Więcej
Komentarze