373 PARIS 49 Kościół St. Etienne du Mont 2. Fasada
Podobnie jak kościół św. Eustachego tak Świątynia St. Etienne, mimo iż nieco późniejsza ( 1.połowa wieku XVII) zawiera tak wiele czysto gotyckich cech, że ze względu na trudność z precyzyjnym jej „zaszufladkowaniem” do konkretnego stylu określana jest jako dzieło okresu przejściowego. Sir Fletcher umieścił kościół ten, podobnie jak Św. Sulpicjusza w „renesansowym rozdziale” francuskiej...
Więcej372 PARIS 48 Kościół St Etienne du Mont 1 Zabudowa wzgórza
Jak wskazuje nazwa kościoła w której skład wchodzi określenie „du Mont” ową górę traktuje się niemal równie poważnie jak samego św. Stefana. Zacznijmy zatem od Góry, czyli urbanistycznego kontekstu tej świątyni. Góra czy może raczej Wzgórze Sainte Genevieve, na terenie Quartier Latin początkowo było miejscem lokalizacji Opactwa, a z czasem stopniowo stawało się Centrum naukowym Paryża, nie tylko uniwersyteckim ale też o szerszym spectrum, za sprawą Ecole...
Więcej371 PARIS 47 Plac Św.Sulpicjusza 2 posąg
W czasach Rewolucji Świętego Sulpicjusza zastąpiono czysto świeckim wezwaniem kościoła, jako Świątyni Zwycięstwa. W roku 1844 roku na środku placu wzniesiono fontannę nazwaną „Czterech Biskupów, w której wnękach ulokowano cztery posągi.
Więcej370 PARIS 46 Kościół Św. Sulpicjusza 1
Kościół ten znajduje się w dzielnicy S German des Pres, przy Placu Świętego Sulpicjusza. Zbudowano go w latach 1646-1736 w stylu który czasem nazywany bywa „jezuickim”. Sir Banister Fletcher umieścił informację o tym kościele w rozdziale French Reneissance, jako autorów wymieniając Le Vau oraz Servandoni’ego (jako twórcę dwu-wieżowej)...
Więcej365 PARIS 41 Sainte Chapelle 3 Portal. Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem
Podobnie jak w przypadku płaskorzeźby z „Koronacją” za jedynie właściwą uznałem technikę „ołówkową” dla przedstawienia postaci Matki Boskiej z portalu Kaplicy. Ciekawe czy ta rzeźba wywarła wpływ na tak zwany styl „międzynarodowego gotyku”, nazywanego też „Dworskim” lub po prostu „Pięknym”, a którego liczne przykłady nazywane „Pięknymi Madonnami” zachowały się w polskich kościołach i...
Więcej364 PARIS 40 Sainte Chapelle 2 Płaskorzeźba z tympanonu zdobiącego portal Kaplicy
Gotyckie detale Kaplicy posiadają charakterystyczną dla gotyku precyzję i „ostrość” być może zamierzoną tu w stopniu szczególnym, dla zgodności z ostrością Cierni z Korony, których miały stanowić „oprawę”… Uznałem jednak za konieczne nieco „zmiękczyć” działanie – także kamiennych- elementów rzeźbiarskiej „oprawy” Kaplicy. Dlatego płaskorzeźbę znad portalu, przedstawiającą Koronację Matki Bożej wykonałem inną techniką, zamiast kontrastowego...
Więcej
Komentarze