Najnowsze
Komentarze
- Wystawy Romana Mirowskiego | Roman Mirowski - KOŚCIOŁY Z SOBOTAMI
- Pan Samochodzik i Szatański Plan – Jerzy Seipp – ZNienacka - PIOTRKÓW TRYBUNALSKI Kościół farny
- 163 ITALIA 25 FLORENCJA 1 Kaplica Pazzi „En trois quart” | Roman Mirowski - FLORENCJA
- WŁOCHY | Roman Mirowski - FLORENCJA
- Все, чого ви ще не знали про Божу Матір Ченстоховську | CREDO - CZĘSTOCHOWA Jasna Góra – Pomnik Prymasa Wyszyńskiego
198 ITALIA 60 PAVIA 12 Certosa
Certosa wprawdzie nazywa się Certosa di Pavia, ale zlokalizowano ją za miastem, dokładnie w połowie drogi do Mediolanu, gdyż książę Galeazzo Visconti nie chciał żadnego z tych dwóch miast wyróżnić ani obrazić. Certosa brzmi tajemniczo’ podobnie jak francuskie Chartreuse a po polsku oznacza Kartuzję, czyli klasztor zakonu kartuzów. Klasztorny kościół miał nie tylko służyć zakonnikom, ale zakładano iż będzie też nekropolią Viscontich. Jego budowę rozpoczęto w roku 1396. Ma trójnawowy korpus a prezbiterium oraz oba skrzydła transeptu zakończone są „trójlistnie” – trzema półkolistymi w planie absydami. Wnętrze nakrywają sklepienia krzyżowo-żebrowe. Według naukowców istnieje wiele cech wspólnych tej świątyni z katedrami w Bolonii i Mediolanie. Projekt sporządził architekt Guiniforte Solari. Jednak wieloletni okres realizacji klasztornego założenia sprawił – (budowa trwała do XVIII stulecia), a także zmieniające się w tym czasie style w sztuce, że permanentnie był zmieniany i stawał się coraz mniej jednolity stylowo, ale za to coraz piękniejszy. Konsekrowano kościół w roku 1465, ale wcale nie wstrzymało to dalszych prac. Jest on generalnie gotycki, ale kopuła i arkadowe galerie są renesansowe. Gdy zwiedza się kościół oraz klasztor pierwsze wrażenie jakie budzą, to zdziwienie, że klasztor, w dodatku o raczej surowej regule może być tak malowniczy i piękny. Przywykliśmy do surowej architektury klasztorów. Ale zaraz przychodzi druga refleksja: Kto wymyślił iż dzieło wzniesione Ad Maiorem Dei Gloriam musi być surowe i ponure? Przecież świat jest piękny i Stwórca ma prawo wymagać, aby wzniesiona na tym świecie architektura, a sakralna w szczególności, kontynuowała Jego Dzieło i Jego punkt widzenia…