Najnowsze
Komentarze
- Wystawy Romana Mirowskiego | Roman Mirowski - KOŚCIOŁY Z SOBOTAMI
- Pan Samochodzik i Szatański Plan – Jerzy Seipp – ZNienacka - PIOTRKÓW TRYBUNALSKI Kościół farny
- 163 ITALIA 25 FLORENCJA 1 Kaplica Pazzi „En trois quart” | Roman Mirowski - FLORENCJA
- WŁOCHY | Roman Mirowski - FLORENCJA
- Все, чого ви ще не знали про Божу Матір Ченстоховську | CREDO - CZĘSTOCHOWA Jasna Góra – Pomnik Prymasa Wyszyńskiego
149 ITALIA 011 WENECJA S11 Pomnik Colleoniego
Bartolomeo Colleoni był kondotierem, w czasach gdy to określenie nie posiadało jeszcze pejoratywnego znaczenia. Władze Republiki, zamiast zajmować się szeroko pojętą problematyką obronności zlecało tę kwestię fachowcowi, który sam dbał o uzbrojenie i wyszkolenie żołnierzy a potem stawał na ich czele. Colleoni wykazał najwyższe kwalifikacje a w charakterze premii (za swą „pracę” pobierał wynegocjowane honorarium) otrzymał jeszcze pomnik. Wspaniały, konny pomnik, dzieło Andrei Verocchia miał pierwotnie stanąć na Placu św. Marka, ale okazało się to być niezgodne z przepisami i ostatecznie usytuowany został przy kościele pod wezwaniem świętych Jana i Pawła czyli Santi Giovanni e Paolo. Gotycka, ceglana elewacja kościoła stworzyła pomnikowi piękne tło. Verocchio pracował nad rzeźbą kilka lat (1481 – 88) ale nie zdążył jej ukończyć. Kontynuował prace nad pomnikiem Alessandro Leopardi, który wykonał brązowy odlew rzeźby Verrocchia i zaprojektował dla niej monumentalny cokół. Pomnik ustawiony został wreszcie w roku 1496, 21 lat po śmierci Bartolomea . .