Najnowsze
Komentarze
- Wystawy Romana Mirowskiego | Roman Mirowski - KOŚCIOŁY Z SOBOTAMI
- Pan Samochodzik i Szatański Plan – Jerzy Seipp – ZNienacka - PIOTRKÓW TRYBUNALSKI Kościół farny
- 163 ITALIA 25 FLORENCJA 1 Kaplica Pazzi „En trois quart” | Roman Mirowski - FLORENCJA
- WŁOCHY | Roman Mirowski - FLORENCJA
- Все, чого ви ще не знали про Божу Матір Ченстоховську | CREDO - CZĘSTOCHOWA Jasna Góra – Pomnik Prymasa Wyszyńskiego
286 ITALIA 81 RZYM 15 San Salvatore In Lauro
Oficjalnym wezwaniem kościoła, czyli jak mówią Włosi „Titolare” brzmi: Gesu Salvatore czyli po polsku Jezusa Zbawiciela. Kościół budowany był przez kilka stuleci (CVI-XIX zapewne istnieją opracowania tego tematu ale ich dostępność w Polsce jest znikoma. A ze zwykłych przewodników niewiele wynika. Wiadomo, że projektowanie kościoła rozpoczął Ottaviano Mascherino, mimo stricte rzymskiego imienia nie rzymianin a rodem z Bolonii (rocznik 1524). W Rzymie działał początkowo jako malarz – co było jego pierwotną specjalnością, gdzie na zamówienie Grzegorza XII malował freski w watykańskim Cortile San Damaso. Projektował też pałac kwirynalski i kościół Santa Caterina. Prace nad San Salvatore rozpoczął w pierwszych latach XVI stulecia. Panował wówczas barok. Ile w tym kościele jest jego dzieła nie wiem czy jest nim ogólna dyspozycja planu, uszanowana przez kontynuatorów budowy? Jest to możliwe, bo kościół zachowuje generalne zasady zapoczątkowane przez Vignolę, ale to niczego nie dowodzi. Z zewnątrz bryła kościoła sprawia wrażenie kameralne, ale wnętrze ma świątynia obszerne, w pełni zgodne z ustaleniami trydenckiego soboru. Wspólne z kościołami Vignoli ma szeroką nawę i ledwie zaznaczony transept. Nawa tworzy doskonałe audytorium a nawet nikły transept stwarza możliwość ustawienia bocznych ołtarzy dając też pretekst do umieszczenia nad skrzyżowaniem kopuły. Są też dwa rzędy kaplic, jak u Vignoli ale oddzielone od nawy głównej bardzo wąskimi nawami bocznymi, które z racji wymiarów raczej sprawiają wrażenie korytarzy do obsługi kaplic, ale nie wykluczają możliwości procesji wewnątrz świątyni. Szeroka i mocno wydłużona nawa bardzo „odsunęła’ od fasady kopułę, czyniąc ją z tej strony właściwie niewidoczną. Fasada ma skromną ale bardzo elegancką dekorację i wydaje się być zdecydowanie późniejsza niż dzieła Signore Ottaviano. Zresztą inne jego dzieła też kończyli zupełnie inni architekci, a pałac kwirynalski zupełnie nie przypomina pierwotnego projektu Mascherina. Mascherino zmarł w Rzymie w roku 1606.